اخبار

چربی ها و سلامتی

۱۳۹۹/۰۸/۲۶

 آیا باید چربی بخوریم؟ آیا باید کره گیاهی بخوریم؟ سوال اول سال‌هاست که در مباحث مختلف حوزه بهداشت و تندرستی مطرح می‌شود زیرا برخی نگرشات منفی پیرامون چربی‌ها وجود دارد. ممکن است در ابتدا این سؤالات گیج کننده باشند و یا گاهی اوقات حجم اطلاعات و تناقضات آن‌ها باعث سردرگمی شود. این مقاله به شما کمک می‌کند که با انتخاب‌های ساده، به یک زندگی سالم دستیابی داشته باشید. این گزارش از سایت www.goodhousekeeping.com از کشور آفریقای جنوبی استخراج شده است.

تاکید بر این سوال اساسی است که آیا باید چربی خورد؟ پاسخ این است: قطعاً! همه در رژیم غذایی خود به چربی به عنوان یک منبع مهم انرژی نیاز دارند تا پوست و موی خود را سالم نگه دارند. چربی به بدن کمک میکند تا ویتامین‌های خاصی نظیر (A، D، E و K) را جذب کند. اما باید بدانید که همه چربی‌ها یکسان نیستند و مهم است که حتماً بر مصرف چربی‌های خوب مثل چربی‌های غیر اشباع تمرکز کنید.

یک گروه تحقیقاتی[1]، گزارشی در خصوص تاثیر انواع مختلف چربی بر بیماری قبلی تصلب شرائین منتشر کرده است. رژیم غذایی سالم برای قلب باید شامل چربی‌های غیر اشباع باشد و در عین حال میزان دریافت چربی ترانس و اشباع باید تا حد ممکن پایین نگه داشته شود. اکنون که می‌دانیم وجود چربی‌های خوب در رژیم غذایی ضروری است باید فهرستی از اطلاعات ضروری در خصوص چربی‌های خوب داشته باشیم:

·        نکات تغذیه‌ای روی لفاف یا ظروف بسته بندی درج شده‌اند. بسته به نیاز خود از انواع کره‌های گیاهی پخشینه استفاده کنید.

·        کره‌های گیاهی کم چرب معمولاً چربی کمتری دارند و اگر قصد کاهش وزن دارید از این گزینه استفاده کنید.

·        همواره جدول حقایق تغذیه‌ای روی بسته‌ها را مطالعه و کره‌های گیاهی که حاوی چربی‌های اشباع کم و مقادیر مناسبی از اُمگا 3 و چربی‌های تک غیر اشباع باشند را انتخاب کنید.

·        برخی انواع کره گیاهی کم چرب پخشینه برای پخت و پز مناسب هستند.

·        با توجه به دستور مصرف محصول که معمولاً روی بسته ها یا کاتالوگ آن درج شده، از انواع مناسب کره گیاهی برای سرخ کردن، آرام پز کردن و غرقابه روغن کردن استفاده کنید.

این موارد کمک می‌کند تا بهترین نوع کره گیاهی را با توجه به نیاز مصرفی که دارید انتخاب کنید[2].



[1] Public Library of Science (www.plos.org)

[2] منبع: انجمن مارگارین اروپا