اخبار

مبارزه با چربی: خوب در مقابل بد

۱۳۹۹/۰۸/۲۶

 بعضی موضوعات در حوزه مواد غذایی به اشتباه رایج شده است. امروز، ما قصد داریم به موضوع جالب چربی‌ها بپردازیم. نترسید! بحث در زمینه چربی‌های خوب (چربی‌های تک غیر اشباع و چربی‌های چند غیر اشباع) است، که شما به مقادیر زیادی از آن ها در زندگی خود نیاز دارید. این چربی‌ها اغلب در کره‌های گیاهی وجود دارند.

آیا تا به حال نام چربی خوب را نشنیده‌اید؟ نگران نباشد، تفاوت را توضیح دهیم. در ادامه گزارشی از یکی از تولیدکنندگان برجسته کره گیاهی جهان (یونیلور[1]) ارائه شده است که به تجزیه و تحلیل حقایق تغذیه‌ای چربی کمک می‌کند. ابتدا تفاوت بین چربی‌های خوب و بد بررسی شده است:

بدن به چربی نیاز دارد. این یک واقعیت است اما همه چربی‌ها، چربی‌های سالمی نیستند. چربی‌های موجود در مواد غذایی به دو دسته چربی‌های خوب و چربی‌های بد تقسیم می‌شوند. چربی‌های خوب، چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع هستند. چربی‌های بد، چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس هستند. در میان چربی‌های خوب، چربی‌های اساسی (ضروری) نیز وجود دارند. چربی‌های ضروری، چربی‌های چند غیر اشباعی هستند که بدن به آن نیاز دارد اما نمی‌تواند آن را بسازد و بنابراین شما باید آنها را بخورید. دو چربی ضروری وجود دارد: اسید آلفا لینولنیک از خانواده اُمگا 3 و اسید لینولئیک از خانواده اُمگا 6.

چرا چربی‌های خوب، خوب و چربی‌های بد، بد هستند؟

چربی‌های خوب، و به خصوص چربی‌های ضروری، وقتی جایگزین چربی‌های بد می‌شوند، می‌توانند تاثیر مثبتی بر سلامت قلب شما داشته باشند. آن‌ها کلسترول خون را در سطح مناسب نگه می‌دارند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کنند. چربی‌های ضروری برای رشد و تجدید سلول‌ها، برای سلامت قلب و شریان‌ها و برای سلامت مغز و رشد ذهنی، ضروری هستند. خوردن غذاهایی که غنی از چربی‌های بد (اشباع) باشند سطح کلسترول مضر را در خون بالا می‌برد. میزان بالای کلسترول مضر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. اما این اطلاعات برای داشتن یک رژیم غذایی سالم چه مفهومی دارد؟ به عبارت ساده، ما باید مصرف چربی‌های بد را به حداقل برسانیم و از چربی‌های خوب و ضروری در رژیم غذایی خود به طور منظم استفاده کنیم. با استفاده از کره گیاهی، یک انتخاب سالم‌ خواهیم داشت. بیشتر کرههای گیاهی با کیفیت و پخش پذیر حاوی چربی‌های اشباع کم هستند و مقادیر مناسبی از چربی‌های خوب (غیر اشباع) دارند[2].



[1] Unilever

[2] منبع: انجمن مارگارین اروپا