اخبار

مصاحبه با یک پزشک متخصص تغذیه‌

۱۳۹۹/۰۸/۲۶

 اخیرا اسون دیوید مولر[1] کتابی منتشر کرده و در آن به شایعات در مورد کره گیاهی پاسخ داده است. وی دیدگاه خود را در مورد کره گیاهی و تاثیر آن بر سلامت بدن مطرح کرده است.

سوال؛ این کتاب یافته‌های کلیدی شما را در زمینه کره گیاهی ارائه می‌دهد. چرا چنین تحقیقی انجام دادید؟

من می‌خواستم به باورهای غلط در خصوص کره گیاهی بپردازم و همچنین در خصوص ترکیب این محصول، مقدار اسیدهای چرب ترانس (چربی ترانس) تحقیق کنم. اسیدهای چرب ترانس با ایجاد کلسترول بد خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهند. اسیدهای چرب ترانس از فرآیند هیدروژناسیون جزیی سرچشمه می‌گیرند و اغلب گفته می‌شود که کره‌های گیاهی شامل مقادیر زیادی چربی ترانس هستند ولی من می‌خواستم بررسی کنم که آیا واقعا این موضوع صحیح است یا خیر.

سوال؛ آیا می‌توانید در مورد مهم ترین نتایج تحقیق خود برای ما بگویید؟

تحقیقات مختلف سلامتی کره گیاهی را تایید کرده است. به طور کلی اسیدهای چرب اشباع می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهند در حالی که کره گیاهی اسیدهای چرب اشباع خیلی کمی دارد. ضمناً کره‌های گیاهی حاوی چربی و اسیدهای چرب سالم زیادی هستند. کره گیاهی تقریباً عاری از چربی ترانس است.

سوال؛ غیر از میزان اسید چرب اشباع، آیا کره‌های گیاهی فواید و مزایای دیگری برای سلامتی دارند؟

کره‌های گیاهی اسیدهای چرب خوب و سالم را برای بدن ما فراهم می‌کنند. این محصول می‌تواند نیازهای ما را به اسیدهای چرب اُمگا 3 و اسیدهای چرب غیر اشباع به ویژه اسید چرب ضروری لینولئیک (اسید چرب اُمگا 6) و اسید آلفا لینولنیک (اسید چرب اُمگا 3) تامین کند. اسیدهای چرب اُمگا 3 برای غلظت خون و کلسترول طبیعی و همچنین  برای رشد مغز مفید هستند. البته باید در نظر داشت که کره گیاهی تقریباً عاری از کلسترول است.

 

 

سوال؛ نظر شما در مورد چربی ترانس چیست ؟

بنا به توصیه چندین نهاد رسمی مانند سازمان مدیریت خطر آلمان[2]، سازمانی بهداشت جهانی[3]، سازمان غذا و دارو ایالات متحده[4] و آژانس ایمنی مواد غذایی اروپا[5] اسیدهای چرب ترانس اثرات منفی بر سلامتی انسان دارند. آن‌ها کلسترول بد[6] را افزایش و کلسترول خوب[7] را کاهش می‌دهند. افزایش کلسترول بد با خطر بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است.

سوال؛ برخی مردم تصور می‌کنند که کره گیاهی یک محصول مصنوعی است. آیا توضیحی دارید؟

برخی از مصرف کنندگان از این که کره گیاهی واقعاً چیست و از چه ساخته شده مطلع نیستند. درباره هر چیزی باورهای نادرست وجود دارد. کره گیاهی از روغن‌های گیاهی با کیفیت بالا مانند آفتابگردان ساخته می‌شود. البته این روغن‌ها برای تولید کره گیاهی باید فرآوری شوند. کره گیاهی یک محصول مصنوعی نیست،  بلکه فرآورده‌ای از روغن گیاهی سالم است. من به عنوان یک دانشمند پزشکی و متخصص تغذیه کره گیاهی را تایید می‌کنم.

سوال؛ از نظر پایداری زیست محیطی، آیا می‌توانید کمی در مورد اثرات کره گیاهی صحبت کنید؟

کره گیاهی از روغن‌های گیاهی تولید می‌شود، بنابراین نیازی به پرورش دام نیست. دام‌ها به مقدار زیادی انرژی برای تغذیه نیاز دارند، مقدار زیادی زباله تولید می‌کنند، و مقدار زیادی متان ساطع می‌کنند. تولید کره گیاهی از روغن‌های گیاهی مقدار زیادی مونو اکسید کربن ذخیره می‌کند. بنابراین اثرات زیست محیطی کره گیاهی خیلی کم است. اگر به سیاره اهمیت می‌دهید ، دریغ نکنید و به سراغ کره گیاهی بروید!



[1] Sven David Muller

اسون دیوید مولر پزشک تغذیه کاربردی و یک متخصص تغذیه شناخته شده است. وی مدرس جامعه دیابت آلمان و رییس مرکز تایید صلاحیت، پیشگیری و تغذیه آلمان است. او نویسنده 177 کتاب می‌باشد که به 14 زبان ترجمه و منتشر شده است. وی یکی از نویسندگان برجسته حوزه سلامت و تغذیه در اروپاست. www.svendavidmueller.de

[2] German Risk Authority

[3] World Health Organization (WHO)

[4] Food and Drug Administration (FDA)

[5] European Food Safety Agency

[6] low-density lipoprotein (LDL)

[7] High-density lipoprotein (HDL)