مقالات

مشکل عدم ترخیص کره ادامه دارد

۱۳۹۲/۰۶/۰۳

رضا باکری ، با اشاره به اینکه هنوز در زمینه نوع ارزی که قرار است به کالاهای اساسی موجود در گمرک اختصاص یابد ابهام وجود دارد، افزود: براساس وعده‌های داده شده ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه موردنیاز تولید از گمرک در اولویت برنامه اقتصادی 100 روزه دولت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر کره حدود 6000 تن شیرخشک صنعتی نیز در گمرک موجود بوده که هنوز ترخیص نشده‌اند، اضافه کرد: این شیرخشک‌ها عمدتا در صنایع بستنی سازی و شیرینی و شکلات کاربرد دارند. به طور کلی حدود دو درصد از شیرخشک‌های موجود در گمرک در صنایع لبنی کاربرد داشته و مابقی مربوط به صنایع غیرلبنی هستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانید مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای واردات کره از چه محلی تامین خواهد شد؟ گفت: قرار است ستاد هدفمندی یارانه‌ها و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری این مابه‌التفاوت را از محل ردیفی که قبلا در بودجه 1392 برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است تامین کنند.

باکری عنوان کرد: همیشه بین 2000 تا 2500 تن کره در شبکه توزیع وجود داشت اما امسال به دلیل تاخیر در واردات کره این ذخیره صفر شد و به همین دلیل در بازار کمبود کره به وجود آمد و برای حل مشکل کمبود باید این ذخیره دوباره پر شود.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین اخبار منتشر شده از روز شنبه 12 مرداد ماه بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه بین بانک مرکزی، شرکت بازرگانی دولتی و گمرک روند ترخیص کالاهای اساسی از گمرک آغاز شده است. در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز وعده داده است که قیمت نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی وارداتی تا پایان سال ثابت خواهند ماند.

منبع: ایسنا