مقالات

مدیر کل توزیع کالا وزارت صنعت خبر داد
توافق ۳جانبه با گمرک و بانک مرکزی برای تسریع در تخیصص ارز و ترخیص کالا

۱۳۹۲/۰۶/۰۳


علی اکبر پورکاوه در مورد اختصاص ارز به کالا‌های اساسی و برخی مشکلاتی که از سوی اتحادیه‌ها در مورد ترخیص کالا ها از گمرک مطرح می شود، اظهار داشت: کارگروه‌های تخصصی وزارت صنعت، پیگیر تخصیص ارز و روان‌سازی ترخیص کالا‌های اساسی است و طی هفته‌های اخیر با پیگیری‌هایی که انجام شده  روند ترخیص کالا‌ها از گذشته بهتر و روان تر شده است.

وی با بیان اینکه ثبات قیمت‌ها در این مدت یکی از نشانه‌های روان‌تر شدن ترخیص کالا‌ها است، گفت: در این مدت یکی از مهمترین مسائل و نکات مهم هماهنگی بیش از پیش بین سه مرجع تصمیم گیر و مؤثر در تأمین و توزیع کالا های اساسی یعنی بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توزیع کالای کشور در مورد این مسئله که چرا برخی مسئولان همچنان از عدم ترخیص کالا از جمله  کره و مشخص نبودن ارز آن صحبت می‌کنند، ادامه داد: در مورد کالا‌های گروه اول تأکید شده که بانک مرکزی تخصیص ارز به این گروه را در اولویت قرار دهد و گمرک نیز در ترخیص آنها تسریع ببخشند. همچنین وزارت صنعت نیز برنامه توزیع این کالا‌ها را با تثبیت قیمت‌ها در بازار در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، وزارت صنعت پیگیر تأمین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی است که هم اکنون نیز در حال تأمین و توزیع است.

وی در مورد برنامه‌ای که باید وزارت‌خانه‌ها ظرف دو هفته برای تقویت معیشت مردم ارائه می دادند، گفت: آنچه وزارت صنعت به خصوص در بخش تجارت در حال انجام است سرعت در تأمین ارز، سهولت در توزیع و همچنین تلاش برای عدم تغییر قیمت‌ها است، تا هم تولید‌کننده، هم وارد کننده و هم مصرف کنندگان بتوانند چشم انداز مشخصی از قیمت‌ کالا های اساسی داشته باشند و این خود نوعی کمک به معیشت مردم است.

منبع: خبرگزاری تسنیم