مقالات

عرضه روغن با بسته‌بندی‌های جدید/ظروف پلیمری جایگزین وروق حلب شد

۱۳۹۲/۰۶/۰۳

قاسم فلاحتی در جلسه عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته روغن به میزان مناسبی در بازار داخلی توزیع شده است، افزود: اعمال سیاست‌های دولت، مصوبه ستاد تنظیم بازار، ضرورت کاهش وابستگی به واردات ورق حلب، حفظ سرمایه‌های ملی و تشویق بسته‌بندی‌های جدید به عنوان جایگزین حلب باعث شد تا اهمیت حجم حمل فله روغن نباتی بیشتر شود.

وی گفت: با کمرنگ شدن ورق حلب در بسته‌بندی روغن موردنیاز بخش صنف و صنعت (مصرف‌کنندگان در حجم بالا) اتفاق مهمی در این صنعت در حال شکل‌گیری است.

او با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده در راستای مصوبه تنظیم بازار بین انجمن روغن نباتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت گفت: در این تفاهم‌نامه بهره‌برداری از ظروف پلیمری به جای بسته‌بندی روغن در احجام حلب 16 کیلوگرمی برای بخش‌های صنف و صنعت مقرر شده است.

به گفته فلاحتی کارخانه‌های تولید روغن نباتی ملزم به فروش روغن ساخته شده موردنیاز کارخانه‌های صنعتی (واحدهای متوسط و بزرگ) از ابتدای شهریور ماه به صورت فله و حمل با تانکر شده‌اند. این در حالی است که تحویل روغن نباتی به سایر صنوف دراحجام (مواد پلیمری) انجام خواهد شد و برای صنوف و صنایع با ظرفیت پایین (ازنظر مصرف روغن) همچون گذشته در احجام حلب 16 کیلویی ارائه خواهد شد.

فلاحتی خاطرنشان کرد: بنابراین تفاهم‌نامه کارخانه‌های مصرف‌کننده مکلفند مخازن لازم به منظور تخلیه روغن با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و استانداردهای لازم را ایجاد کنند.

دبیر انجمن روغن نباتی تصریح کرد: مشکلات پیشروی تهیه، تامین، حمل، جابجایی، انبارداری و نگهداری ظروف پلیمری احجام متوسط بالاتراز 16 کیلو درصنعت روغن نباتی و هم در صنایع غذایی بالادستی مصرف‌کننده این نوع روغن‌ها طی چند جلسه بین دو وزارتخانه مذکور و انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اجرایی شدن آن طی مراحل زمانی در دست برنامه‌ریزی است که همکاری کامل مصرف‌کننده شرط اجرایی آن است.

در این جلسه همچنین مدیران شرکت‌های روغن نباتی به بیان مشکلات و معضلات پیشرو از جمله عدم تبیین دقیق وضعیت تخصیص نوع ارز برای واردات و نیز پایین بودن سهمیه تخصیصی روغن ازسوی دولت پرداختند.

منبع: ایسنا