مقالات

واردات غذا و دارو از طریق سوئیفت/ بانک خاورمیانه، بانک عامل شد

۱۳۹۲/۰۷/۰۶

اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها مبنی بر لغو تحریم سوئیفت اظهار داشت: خودشان طرح موضوع می کنند، تا آنجا که من می‌دانم اقدام خاصی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه همیشه تقاضای بازنگری در تحریم سوئیفت از سوی ایران مطرح بوده است، افزود: این ذهنیتی است که در سطح جامعه و فضای بین المللی ایجاد شده مبنی براینکه بعد از لغو تحریم ۷ الی ۸ بانک ایرانی نوبت به برقراری ارتباط سوئیفت با ایران رسیده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی البته این را گفت که در همین میان بانک خاورمیانه (یکی از بانک‌های جدیدالتاسیس بخش خصوصی) به دلیل اینکه تا کنون هیچ گونه روابط تجاری نداشت درخواست خود را ارسال کرده بود و دو الی سه هفته قبل سوئیفت به این بانک مجوز داد و ارتباط با بانک خاورمیانه در این شبکه برقرار شد.

کمیجانی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون سوئیفت بانک خاورمیانه برقرار شده است، ادامه داد: بانک خاورمیانه می خواهد برای واردات دارو و مواد غذایی و تجهیزات دارویی اقدام کند، البته اوفک (در خزانه دارایی آمریکا یک واحدی بنام اوفک-دفتر مدیریت دارایی‌های خارجی مشغول فعالیت است) در ۲۵ جولای اعلام کرده بانک‌های ایرانی که میخواهند نسبت به واردات دارو و غذا و تجهیزات دارویی اقدام کنند حتی با استفاده از وجوه و منابع ارزی بانک مرکزی مجاز به فعالیت هستند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: البته در عمل این اظهارات به صورتهای مختلف با موانع مواجه شد و بانک‌های ایرانی نمی توانستند این کار را به راحتی انجام دهند و ما مجبور هستیم از طریق کانال چین و هند این کار را بکنیم.

وی در همین ارتباط با اشاره به مجوز بانک خاورمیانه برای فعالیت در شبکه سوئیفت ادامه داد: در کنار این مجوز، لغو تحریم‌ تعدادی از بانک‌های ایرانی به ادبیات سیاسی و ژورنالیستی دامن زد که این ذهنیت ایجاد شود که سوئیفت هم لغو تحریم می شود اما همانطور که آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی طی روزهای قبل توضیح دادند باید گفت که روش‌های جایگزین سوئیفت در سیستم بانکی ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانکداری بین المللی به این سیستم پایاپای بین المللی لینک است، بایستی بعنوان عضو این سیستم از روش‌هایی که متدوال جهانی است استفاده کرد؛ سوئیفت یک نوع اتاق پایاپای بین المللی است که برای تسهیل مبادلات مالی فی ما بین بانک‌ها و موسسات اعتباری فعالیت می کند.

به گزارش تسنیم، سوئیفت جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که مرکز آن در بلژیک است و مؤسسات مالی سراسر جهان از این سیستم جهت تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می‌کنند. سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سوئیفت از شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۴ عصر به وقت گرینویچ در راستای تحریم‌های اروپایی خدمات را به برخی بانک‌های ایرانی که مشمول طرح تحریم اند قطع کرد.



دیدگاه خود را بیان کنید