مقالات

کره گران شد

۱۳۹۲/۰۶/۲۳

خبر حذف کره از لیست کالاهای اساسی این روزها با وجود کمبود و افزایش قیمت آن در بازار زیاد شنیده می‌شود. هرچند وزارت صنعت و تجارت صراحتا اعلام کرده که این کالا از لیست کالاهای اساسی حذف نشده است اما مسئولان انجمن صنایع لبنی نظر دیگری دارند.

آنان معتقدند که با حذف کره از فهرست کالاهای اساسی، این محصول در بازار به شدت کمیاب شده و به ندرت در مغازه ها یافت شد.

پنجم مردادماه امسال بود که دبیر انجمن صنایع فراورده های لبنی اظهار داشت ترخیص 11 هزار تن کره از اول مرداد ماه به دلیل عدم تخصیص ارز 1226 تومان از سوی بانک مرکزی متوقف شده و بانک مرکزی معتقد است که ارز تک نرخی شده و باید ارز به نرخ مبادله ای تخصیص یابد. این عدم تخصیص ارزمرجع از سوی بانک مرکزی درحالی رخ داد که وزیرصنعت، معدن و تجارت دولت دهم ارز 1226 تومانی برای کالاهای اساسی را مطابق مصوبه مجلس و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دانست و اظهار کرد که متأسفانه این کشمکش بین مسئولان دولتی باعث شد تا صاحبان صنایع بلاتکلیف بمانند و بیشترین آسیب یه تولید کنندگان و مصرف کنندگان وارد شود.

ابلاغیه دولت مبنی بر ترخیص کره با ارز 2477 تومانی به افزایش دوبرابری قیمت آن درسطح بازار منجر شد.

به گفته دست‌اندکاران حوزه بازرگانی، تأمین ارز مبادله‌ای به کندی صورت می گیرد و 16 هزار تن کره در گمرکهای جنوبی کشور در انتظار ترخیص به سر می‌برند و این عدم ترخیص به دنبال نوع ارزی که برای واردات آن اختصاص می یابد اتفاق افتاد. به همین دلیل مغازه داران این محصول را خریداری نکرده و علت عدم خرید خود را در نرخ خرید و نرخ فروش می‌دانند.

یک مغازه دار در این باره می گوید: کره را باید در بازار به قیمت 800 تومان خریداری کنیم و به هنگام فروش آن را یک هزار تومان بفروشم و در صورت تخطی از این نرخ با برخورد سازمان تعزیرات به دلیل گران فروشی مواجهه می شویم.

گزارش میدانی ایسنا حاکی از آن است که در حال حاضر کره 50 گرمی 600 تومانی به قیمت 1200 تومان و کره 100 گرمی 1200 تومانی به قیمت 2400 تومان به فروش می رسد.



دیدگاه خود را بیان کنید